اخبار برگزیده

ارتقای سلامتی کارگران شاغل در بخش معدن و صنایع معدنی از اهداف بخش کانی شناسی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی است

رئیس بخش کانی شناسی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: امروز پیاده سازی روش های تشخیص و پیشگیری زود هنگام از بروز بیماری های ناشی از محیط کار در جهت ارتقای سلامتی کارگران و شاغلان در بخش معدن و صنایع معدنی از اهداف این بخش است.


عیسی رضا زاده در گفت و گو با خبرنگار مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ، ضمن گرامی داشت روز کارگر و تبریک این روز به کارگران شریف کشور، تصریح کرد : سال گذشته پروژه اندازه گیری مقدار سیلیس آزاد در محیط کار در نمونه های غبار روی فیلتر در مرکز انجام گرفت ودر این پروژه برای اولین بار اندازه گیری و خوانش مقدار سیلیس آزاد به صورت مستقیم از روی فیلتر توسط دستگاه XRD انجام شد.
وی یاداور شد: توسعه اين روش گامی بلند در جهت تشخیص و پیشگیری زود هنگام احتمال بروز بیماری های ناشی از محیط کار و بطور ویژه بیماری های ناشی از وجود سیلیس آزاد ( بیماری سیلیکوزیس ) در هوا برداشته شد.
رضازاده تاکید کرد: پیاده سازی روش یاد شده که استاندارد و قابل اتکاست، می تواند به بهبود شرایط سلامتی کارگران و کارکنان شاغل در بخش معدن و صنایع معدنی کمک شایانی داشته باشد.
وی گفت: خدمات اصلی بخش کانی شناسی مربوط به انجام مطالعات مینرالوگرافی و درجه آزادی در راستای همکاری با بخش فرآوری مرکز انجام می گیرد و. در کنار این خدمات آنالیزهای مختلفی برای بخش خصوصی و دانشجویان نیز در این بخش انجام می شود.
به گفته وی ، مطالعات سیالات درگیر، SEM، DTA و XRD بیشتر به منظور انجام کارهای تحقیقاتی دانشجویان رشته های مختلف از جمله معدن، زمین شناسی، مهندسی مواد، متالورژی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
رضا زاده افزود: اکنون کلیه میکروسکوپ های پلاریزان به دوربین های پیشرفته تصویر برداری دیجیتالی تجهیز شده و کیفیت تصاویر ارتقاء یافته به گونه ای است که در کلیه مجلات معتبر علمی دنیا مورد تایید قرار دارد.
این متخصص گفت : امروز از راهبرد های مهم آزمایشگاه کانی شناسی مرکز تجهیز آزمایشگاه به دستگاه های مدرن شناسایی ترکیبات معدنی، راه اندازی تجهیزات خراب، ارتقاء تجهیزات موجود و بالا بردن سطح علمی کارشناسان آزمایشگاه بمنظور انجام خدمات شناسایی مواد معدنی و تعیین ویژگی¬های فیزیکی و شیمیایی مواد معدنی به جهت استفاده از اطلاعات بدست آمده در فرآیندهای پرعیار سازی و پژوهش های کاربردی مرتبط است.
وی پیرامون برنامه های پیش روی بخش کانی شناسی هم گفت: همکاری سازنده با سایر بخش های مرکز برای دستیابی به اهداف سند استراتژیک مرکز در سال پیش روی، برای انجام پروژه های مختلف که در این سند آورده شده و جزء اولویت های تحقیقاتی به حساب می آیند، کارگروهی متشکل از همه بخش-های درگیر در هر پروژه برای همکاری و هم افزایی تشکیل می شود. وی افزود: همچنین بخش کانی شناسی مانند سالهای گذشته با ارائه خدمات مطالعاتی و آزمایشگاهی می تواند در مسیر بهبود روند انجام این مطالعات فعالیت خود را گسترش دهد و علاوه براین تعریف و انجام پروژه های تحقیقاتی در مسیر سند استراتژیک مرکز با توجه به بنیه تحصیلی و تجربیات ارزشمند کارکنان این بخش، پروژه های تحقیقاتی و اکتشافی در قالب پروپزال تهیه شده و به ایمیدرو ارائه می شود و بخشهای مختلف مرکز در این تحقیقات در زمینه باطله های معدنی، زیست محیطی، گوهرسنگ، کانی ها و عناصر استراتژیک مشارکت می کنند.
به گفته وی، ارتقاء آزمایشگاه مطالعات سیالات درگیر و بهینه سازی گزارشات این آزمایشگاه
بخش مطالعه سیالات درگیر یکی از نقاط قوت آزمایشگاه کانی شناسی مرکز محسوب می شود. خرید دستگاه طیف سنجی رامان برای شناسایی و اندازه گیری گازها و ترکیب سیال انجام خواهد شد، خرید نرم افزار گرافیکی Origin به منظور ارائه گزارش های مناسب و همچنین سرویس مرتب این دستگاه قابلیت-های این بخش را به مراتب ارتقاء خواهد داد و با ارتقاء بخش سیالات درگیر ژنز کانسارها به خوبی مشخص خواهد شد و گام مهمی در اکتشاف کانسارهای پنهان و تشخیص دقیق ذخایر معدنی پورفیری و اپی ترمال انجام خواهد شد.
رضا زاده ، خرید تجهیزات جانبی و ارتقاء دستگاه XRD و تجهیرات آن که در حدود بیست سال پیش انجام شده، یاداور شد: تهیه و در طی این سالها بسیاری از قطعات مستهلک شده و همچنین با پیشرفت تکنولوژی و تغییر روندهای مطالعاتی و تحقیقاتی، این تجهیزات دیگر پاسخگوی نیاز امروز مرکز نیستند. بنابراین خرید قطعات یدکی و به روز رسانی تجهیزات جانبی این دستگاه می¬تواند در ارائه خدمات بهتر بسیار کارگشا باشد.

وی ضمن یاداوری افتتاح گارگاه گوهر تراشی و آزمایشگاه گوهر شناسی که در سال گذشته و در سال جاری تجهیز شده و آماده راه اندازی است، افزود: با افتتاح و شروع به کار این بخش¬ها در راستای گسترش خدمات مرکز حرکت بزرگی انجام شده و این مرکز با تربیت و بکار گیری نیروهای متخصص قابلیت تبدیل به بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز تحقیقات کشور در زمینه سنگ¬های قیمتی را دارا خواهد بود. دریافت استاندارد iso17025 برای آزمایشگاه گوهر شناسی از برنامه های سال 1402 است که اقدامات اولیه برای آن انجام گرفته است.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220