اخبار برگزیده

یک متخصص: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران متولی تحقیق و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

مدیر فرآوری و پژوهش های کاربردی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت:امروز این مرکز آنگونه رشد یافته که به عنوان متولی تحقیق و توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور محسوب و در خاورمیانه نظیر ندارد.


به گزارش روابط عمومی مرکز یاد شده، دکتر ضیالدین پورکریمی گفت: اکنون با توجه به شرایط تحریم مرکز کمتر اجازه ظهور و بروز در حوزه بین الملل داشته،  اما ان شاالله این مساله سپری می شود و مرکز توانمندی های خود را در این عرصه نیز بیشتر ارائه خواهد داد.
وی یاداور شد: در حال حاضر مرکز از چهار واحد آزمایشگاهی شیمی، کانی شناسی، فرآوری و محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای در کنار یک واحد نیمه صنعتی فرآوری و واحد فنی و مهندسی و کارگاه ساخت تشکیل شده است.
وی افزود: شروع فعالیت واحد های آزمایشگاهی شیمی، کانی شناسی و فرآوری از نیمه نخست سال ۱۳۸۴ بود و واحد نیمه صنعتی از سال ۱۳۸۶ آغاز به فعالیت نموده اند.
مدیر فرآوری و پژوهش های کاربردی مرکز یاد شده ، گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که امروز بخش معدن و صنایع معدنی با هشت چالش جدی روبروست ، یکی از مهمترین آنها مواد معدنی کم عیار است که با توجه به فرآوری آنها به موضوعی بسیار جدی تبدیل شده است. وی یاداور شد: با توجه به ورود سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) امروز به مبحث اکتشافات و برنامه ریزی برای اکتشافات وسیع در دست اجرا و این مهم ، فرصتی است که مواد معدنی را شناسنامه دار کنیم و برای پسماندهای معدنی تدبیر داشته باشیم، عنایت به این نکته که در سال‌های اخیر افت میزان ذخایر پرعیار، اهمیت توجه به باطله ها به عنوان معادن ثانویه را صدچندان می نماید.
پورکریمی توضیح داد: نخستین طرح درارتباط با این چالش که مرکز تحقیقات مطرح کرده، بررسی و پایش مواد معدنی کم عیار و باطله های معادن و صنایع معدنی در زمینه فلزات پایه مس، آهن و سرب و روی است ، بنابراین در این بخش تهیه شناسنامه برای پسماندها و کم عیارها و برنامه ریزی لازم برای بازفرآوری و استحصال مواد معدنی مذکور به انضمام بازیافت مواد  شیمیایی با ارزش همراه باید در دستور کار قرار گیرد.وی گفت: انجام مطالعات کاربردی لازم برای مشخص شدن کاربرد باطله ها در صنایع مختلف ،کاهش ضایعات به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، دومین مساله بعد از کم عیار ها، کلینیک عارضه یابی ، اصلاح و بهبود فرایندها و استاندارد سازی کارخانه‌های فرآوری موجود است که براین رویکرد بهینه سازی مصارف، کاهش هزینه ها، افزایش ظرفیت ، ارتقاي بازیابی و بهره وری ، مدیریت منابع آب و مهندسی انرژی دست یافتنی است.

پورکریمی پیرامون اهمیت رویکرد عارضه یابی و بهینه سازی گفت: به عنوان مثال اگر کنسانتره سنگ آهن را مد نظر قرار دهیم،  براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در مجموع به تولید ۹۰ میلیون تن کنسانتره برسیم.
تولید کنسانتره سنگ آهن در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ میلیون تن بود، عارضه یابی جامع و کوتاه مدت کارخانه های تولید سنگ آهن،  ارائه راهکار فنی و طرح اجرایی در راستای استاندارد سازی خطوط فرآوری،  افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت عملیاتی و نزدیک شدن به ظرفیت اسمی ، می تواند معادل احداث دو واحد کارخانه تولید کنسانتره هریک ۲.۵ میلیون تنی بازدهی داشته باشد و در واقع چند صد میلیون یورو برای کشور صرفه جویی ارزی خواهد داشت.
پورکریمی سومین موضوع مورد توجه را ، ژئومتالورژی در چرخه معدنکاری کشور بیان کرد که برپایه آن باید ویژگی های عیاری مشخص شود - متالورژیکی کانسار، تیپ بندی کانسنگ، کاهش هزینه‌های عملیاتی،  کاهش ریسک های فنی، کاهش ریسک های محیط زیستی ، افزایش ارزش خالص فعلی، فرآوری و بازیابی بهینه مواد معدنی از نکات مورد توجه در این ارتباط است.
وی گفت: فرآوری عناصر استراتژیک و حیاتی از دیگر موضوع هایی است که امروز مورد توجه قرار گرفته و در این ارتباط، توسعه پژوهش در شناسایی و آنالیز،  فرآوری و ارائه روش تولید عناصر استراتژیک و کمیاب مصرفی مورد نیاز برای صنایع و فناوری های نوین و پیشرفته نظیر لیتیم،  تیتانیوم، وانادیم ، نیکل و سایر عناصر استراتژیک هدف مطرح است.
پور کریمی ، ایجاد پایگاه داده و هوشمند سازی را یک سرفصل مهم دیگر و مورد پیشنهاد بیان کرد و افزود: ایجاد پایگاه داده در حیطه مطالعات شناسایی و فرآوری مواد معدنی شناخته شده در ایران ، هوشمند سازی و توسعه مدلها با توجه به مبانی انقلاب صنعتی چهارم را می توان خاطرنشان ساخت.
وی ششمین راهکار پیشنهادی برای غلبه بر چالش های بخش معدن را ، تدوین نقشه راه و برنامه اجرایی مدیریت مصرف آب بیان کرد.
پورکریمی ، طرح تحول صنعت فرآوری مواد معدنی ایران را به عنوان هفتمین موضوع پیشنهادی مطرح ساخت و گفت: تجاری سازی نتایج پروژه های پژوهشی با استفاده از تدوین الگوی مشارکت و تعامل مرکز با شرکت های دانش بنیان مهندسی در قالب کنسرسیوم غیر شرکتی، افزایش کارایی کارخانه های فرآوری توسط مرکز تحقیقات و دریافت حق امتیاز از سود حاصل از دانش فنی ارائه شده به عنوان یک نظریه مطرح  است.
وی ، آخرین راهبرد را برای پیشرفت در بخش معدن و صنایع معدنی،  ایجاد مرکز نوآوری توسعه صنعت گوهرسنگ در کشور دانست که به موجب آن،  ایجاد آموزشکده گوهرتراشی، آزمایشگاه پیشرفته گوهرشناسی، ساخت مصنوعی و بهسازی گوهر سنگ ها ، استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای گسترش صنعت گوهر سنگ با توجه به ارزش افزوده بسیار، ایجاد زیر ساخت لازم برای اشتغال مرتبط در راستای مسئولیت های اجتماعی و توسعه پایدار به عنوان محورهای پیشنهادی در این زمینه است. توجه به مبانی انقلاب صنعتی چهارم را می توان خاطرنشان ساخت.
وی ششمین راهکار پیشنهادی برای غلبه بر چالش های بخش معدن را ، تدوین نقشه راه و برنامه اجرایی مدیریت مصرف آب بیان کرد و افزود: برنامه مستمر پایش، ارزیابی صنایع معدنی، طراحی و پیاده سازی سامانه نرم افزاری و بانک اطلاعات ممیزی آب باید مورد توجه قرار گیرد.
پورکریمی ، طرح تحول صنعت فرآوری مواد معدنی ایران را به عنوان هفتمین موضوع پیشنهادی مطرح ساخت و گفت: تجاری سازی نتایج پروژه های پژوهشی با استفاده از تدوین الگوی مشارکت و تعامل مرکز با شرکت های دانش بنیان مهندسی در قالب کنسرسیوم غیر شرکتی، افزایش کارایی کارخانه های فرآوری توسط مرکز تحقیقات و دریافت حق امتیاز از سود حاصل از دانش فنی ارائه شده به عنوان یک نظریه مطرح است.
وی ، آخرین راهبرد را برای پیشرفت در بخش معدن و صنایع معدنی،  ایجاد مرکز نوآوری توسعه صنعت گوهرسنگ در کشور دانست که به موجب آن،  ایجاد آموزشکده گوهرتراشی، آزمایشگاه پیشرفته گوهرشناسی، ساخت مصنوعی و بهسازی گوهر سنگ ها ، استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای گسترش صنعت گوهر سنگ با توجه به ارزش افزوده بسیار، ایجاد زیر ساخت لازم برای اشتغال مرتبط در راستای مسئولیت های اجتماعی و توسعه پایدار به عنوان محورهای پیشنهادی در این زمینه است.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220