اخبار برگزیده

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه آزمایشگاهی گوهرسنگ‌ها در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه آزمایشگاهی گوهرسنگ‌ها در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران


نشست هم اندیشی گوهر سنگ دیروز با حضور سرپرست مرکز دکتر هاشم پور و مجری طرح گوهر سنگ ها دکتر هاشمی و گروهی از فعالان بخش خصوصی و دولتی در این حوزه در مرکز تحقیقات فرآ؛وری مواد معدنی ایران برگزار شد.

در این جلسه دکتر هاشم پور بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی، دولتی و دانشگاه‌ها و تشکل‌های مردمی برای استانداردسازی صنعت گوهرسنگ های کشور تاکید داشت .

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر تجهیزات آزمایشگاه‌های مدرنی در این مرکز برای شناسایی گوهر سنگها فراهم شده است و باید استراتژی‌های توسعه صنعت گوهرشناسی و گوهر تراشی در کشورمان مورد توجه جدی قرار بگیرد و در این راستا از تمام توانمندی‌های تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی به خوبی استفاده شود.
همچنین در ادامه این نشست ابو محمد هاشمی با اشاره به مزیت‌های تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ در کشور تاکید کرد که طبق این سند سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها تا سال ۱۴۱۰ به دو درصد افزایش می‌یابد.
هاشمی با بیان اینکه در راستای طرح توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها هم اکنون مطالعات اکتشافی گوهرسنگ‌ها در ۱۱ استان کشور در حال انجام است و به اطلاعات مناطق امیدبخش نیز دست یافته‌ایم، افزود: اگر بتوانیم این یافته‌های را در زنجیره ارزش قرار دهیم می‌توانیم در بازارهای جهانی حضوری موفق داشته باشیم .
درادامه نشست هم اندیشی فعالان حوزه گوهر سنگ ، بر ضرورت تدوین استانداردهای حوزه گوهرسنگ در ایران مطابق با معیارهای جهانی تاکید شد. اولویت تدوین نقشه راه صنعت گوهرسنگ ها شامل استاندارد سازی واژگان، شناسنامه‌دار کردن گوهرسنگ‌ها و ترسیم و تدوین نقشه راه توسعه صنعت گوهر سنگ ها مطابق با معیارها و استانداردهای جهانی به منظور افزایش سهم درآمدهای ایران از بازارهای جهانی از مهم‌ترین اولویت‌های صنعت گوهر سنگ‌ها در ایران است. به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، دبیر شبکه راهبردی آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان گوهرسنگ‌ها در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: هم اکنون با هماهنگی ایمیدرو ۱۱ آزمایشگاه تخصصی حوزه گوهرسنگ ها در در کشور در درگاه گوهرسنگ ثبت نام کردند.
نسب اظهار داشت: در مجموع تمام تلاش ما این است که بتوانیم با همکاری آزمایشگاه‌ها، متخصصین و کارشناسان استانداردهای لازم را در حوزه گوهرسنگ‌ها تدوین و ممیزی آزمایشگاه‌ها را نیز به خوبی اجرایی کنیم.
معاون مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیر فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بروز رسانی و تدوین استانداردها در حوزه گوهر سنگ ها در ایران بسیار ضروری است.محمد حسین عباسی افزود: هرگونه تجدید نظر در این خصوص باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شود تا هرگونه تایید صلاحیت ها و نتایج آزمون ها عملیاتی شود. وی اظهارداشت: تاکنون چندین استاندارد در این حوزه تدوین شده است و دفتر نظارت بر صلاحیت های آزمایشگاهی آمادگی دارد با همکاری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور تدوین استانداردهای گوهرسنگ ها را در ایران آغازکند.

در ادامه این نشست دکتر مهدی مظهری مدیر کل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: برایم استانداردسازی و توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها در کشور باید همه گوهرسنگ‌ها دارای مشخصات لازم باشند و برای آنها شناسنامه نیز صادر شود. مدیر کل مرکزملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در عین حال تاکید کرد: کدینگ کالا و خدمات در جهان امروز بسیار فعال شده و در این راستا تفاهم نامه‌ای در حال تبادل با با ایمیدرو است تا بتوانیم ردیابی گوهرسنگ‌ها را در ایران پیش ببریم. مدیر کل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با بیان اینکه هم اکنون ایران کد به عنوان بزرگترین و موفق‌ترین بانک اطلاعاتی زنجیره تامین کالا در ایران شناخته می‌شود گفت، در حال حاضر در ایران برای ۶ میلیون کالا کد صادر شده و با ۱۳۲ هزار مشترک، تجربه ۲۸ ساله در این زمینه برای ما موفقیت‌های زیادی را به وجود آورده است.
دکتر بهزاد محرابی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این نشست تاکید کرد: استفاده از تجربیات موفق می‌تواند دستاوردهای خوبی را برای صنعت گوهرسنگ در کشور به وجود آورد. این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: از طرفی باید استاندارد ملی ما در حوزه گوهرسنگ‌ها با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته باشد تا ما بتوانیم در این زمینه از تجربه تشکل‌های مهندسی نیز به صورت جمعی استفاده کنیم. محرابی، آموزش صحیح، کمک کردن به توانمندی بخش خصوصی و نیز توسعه دانش عمومی، تدوین استانداردها و صدور شناسنامه‌های معتبر برای گوهرسنگ‌های ایرانی را بسیار ضروری دانست.

كشوردوست, [28/08/1402 12:01 ب.ظ]
خلیلیان افزود: استانداردسازی واژگان گوهرسنگ‌ها باید مطابق با ضوابط و مقررات جهانی تعیین شود .شایان ذکر است طبق سند ملی توسعه سند گوهرسنگ کشور توجه به جمع‌بندی نتایج حاصل از بررسی عوامل موثر بر صنعت گوهرسنگ کشور نشان می دهد ذخایر معدنی گوهرسنگ‌ها قابل بهره‌برداری کشور، تامین انواع سنگ خام متناسب با سهم تعیین شده در چشم انداز از منابع داخلی و خارجی و بهره‌برداری مناسب فنی اقتصادی از معادن با اصلاح قوانین و مقررات می‌تواند دستیابی ایران را به بازارهای جهانی در صنعت گوهرسنگ ها بیش از پیش تسهیل کند.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220