اخبار برگزیده

هر شغل معدنی ۱۷ شغل در صنایع پایین دستی ایجاد می کند

دکتر مرتضی هاشم پور سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران سخنران همایش بسیج اساتید و دانشجویان رشته معدن در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت : هر شغل معدنی ۱۷ شغل در صنایع پایین دستی ایجاد می کند.

 به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مرتضی هاشم پور در همایش بسیج اساتید و دانشجویان رشته معدن در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت :توسعه بخش معدن و صنایع معدنی یکی دیگر از دستاوردهایش محرومیت زدایی است، زیرا غالب معادن در مناطق دور افتاده و کمتر برخوردار قرار دارندو بخش معدن و صنایع معدنی سهم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است .

به گفته هاشم پور، توسعه زیر ساخت ها را از دیگر دستاوردهای این بخش می توان برشمرد، زیرا مهمترین اثر توسعه معدن بر توسعه زیر ساخت‌ها به ویژه حمل و نقل قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خاطرنشان ساخت: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی موجب افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش درآمد ملی می شود ، زیرا با افزایش تولیدات معدنی ، علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی، موجب می شود درآمد دولت از محل حقوق دولتی معادن و حق انتفاع افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول افزود: امروز نقش بخش معدن در تامین نیاز صنایع داخلی غیر قابل انکار است و می توان معدن را کاتالیزور اقتصاد و تامین کننده صنایع داخلی  دانست.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران  گفت: برای رشد و توسعه بخش معدن  و صنایع معدنی جهت همراستایی،  هم افزایی و باید هماهنگی بازیگران در بخش معدن بیشتر شود.

هاشم‌پور اضافه کرد: اقدامات قانونی در جهت اجرا و یا اصلاح و بازنگری قوانین به منظور استفاده از پتانسیل های قانونی موجود و یا رفع موانع هم از مواردی است که باید به آن اهتمام ورزید.

وی ، اقدامات عملیاتی - اجرایی  برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را لازم  دانست و توضیح داد: اجرای منسجم ، هماهنگ و هم افزایی قوانین، سیاست ها و راهبردهای مورد نیاز بخش باید پیاده سازی گردد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در بخش معدن و صنایع معدنی،  باید جهانی شدن، بهره وری، زنجیره ارزش ، فناوری، نظام مدیریت ، سرمایه گذاری،  زیر ساخت ، توسعه منطقه ای و ایمنی، بهداشت محیط زیست به شکل جدی به عنوان حوزه های هدف تعریف شود.

هاشم پور افزود: براساس مشخصه معدن و تاب آوری اقتصادی بر رویکرد اقتصاد درون زا و برون نگر آن تاکید کرد، بنابراین مردم محور بودن از مشخصه بارز آن است.

وی توضیح داد: افزایش ارزش افزوده،  تولید ملی،اشتغال،  افزایش بهره وری و ایجاد رفاه از خصوصیات این بخش محسوب می شود.

به گفته هاشم پور، واقعیت اینکه بخش معدن و صنایع معدنی دارای مشخصه اشتغال زایی بالا و پایدار است، علاوه براین، مقاوم بودن دربرابر تهدیدها و تکیه بر ظرفیت های داخلی شامل سرمایه های انسانی،  علمی ، طبیعی و...از دیگر خصوصیات این بخش محسوب می‌شود، ضمن اینکه وابستگی به نفت هم ندارد

رئیس مرکزتحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران پیرامون اهداف کمی سال ۱۴۰۴ زنجیره معدن و صنایع معدنی هم گفت: براساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ باید  تولید فولاد تا ۵۵ میلیون تن در سال ، میزان کاتد مس تولیدی ۸۰۰ هزار تن در سال و تولید آلومینیوم نیز به رقم ۱.۵ میلیون تن در سال افزایش یابد.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220