اخبار برگزیده

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی دستگاه سیکلون سنگین سیار با ظرفیت ۱۰تن بر ساعت را بومی سازی کرد

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از ساخت بومی  دستگاه سیکلون واسطه سنگین سیار توسط متخصصان این مرکز برای نخستین بار در کشور خبر داد.

دکتر مرتضی هاشم‌پور در گفت و گو با روابط عمومی مرکز یاد شده،  تصریح کرد:  مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برای رفع چالش های پیش روی واحد های فرآوری مواد معدنی  با ساخت دستگاه های سیار فرآوری ، در کشور به ایفای نقش می پردازد .

وی یادآور شد دستگاه سیکلون واسطه سنگین سیار توسط متخصصین مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران و با هدف توسعه فن آوری، رفع چالش های فراوری مواد معدنی و در راستای بهره برداری و احیای معادن کوچک مقیاس طراحی و ساخته شده است.

هاشم پور اضافه کرد: نمونه خارجی دستگاه سیکلون واسطه سنگین با مشخصه ثابت و ظرفیت ۵ تن بر ساعت از کشور آفریقای جنوبی وارد کشور شد و بومی سازی توسط متخصصان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به مورد اجرا درآمد .

هاشم پور اضافه کرد: دستگاه سیکلون واسطه سنگین قابلیت بارگیری بر روی تریلی را دارد و می توان نسبت به جابجایی در معادن مختلف و حتی مناطق صعب العبور اقدام کرد و از ان بهره برداری لازم به عمل آید.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی افزود: واحدهای پرعیار سازی سیکلون واسطه سنگین معمولاً در نزدیکی محل استخراج معدن نصب می شوند؛ به طوری که مکان یابی، ایمن سازی و بهم پیوستگی اجزای کارخانه زمان، انرژی و نیروی انسانی زیادی لازم دارد.

به گفته وی ، با توجه به هزینه های سرمایه گذاری بالا، اجرای کارخانه های ثابت برای ذخایر معدنی بزرگ امکان پذیر است و راه اندازی و اجرای آن برای ذخایر کوچک مقیاس اقتصادی نیست، بنابراین در صورتی امکان بهره برداری از این ذخایر وجود خواهد داشت که این ذخایر کوچک نزدیک به کارخانه های ثابت باشند و هزینه های حمل و نقل آنها تا کارخانه ثابت قابل توجه نباشد و یا اینکه بهره برداری از این ذخایر با استفاده از تجهیزات سیار کوچک مقیاس انجام گیرد که علاوه بر عدم نیاز به هزینه های نصب و راه اندازی به سرعت بتواند بین ذخایر کوچک جابجا شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

هاشم پور اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه، کاهش هزینه‌های مصرفی از جمله انرژی و آب است ، ضمن اینکه سیار بودن دستگاه سیکلون واسطه سنگین، بهره وری یک کارخانه را به حداکثر می رساند و هزینه و زمان مربوط به انتقال کارخانه های ثابت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

وی گفت در معادنی که ذخیره های محدودی دارند و یا در مناطق صعب العبور که امکان احداث کارخانه فراوری به منظور تغلیظ ماده معدنی نیست، از این تجهیز استفاده می شود.

هاشم پور خاطرنشان ساخت: آنچه اهمیت بسزایی دارد، با افزایش این واحدهای سیار، میزان تولید ناخالص داخلی افزایش و خام فروشی مواد معدنی و واردات کنسانتره مورد نیاز کشور کاهش خواهد یافت.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اضافه کرد:دانش فنی ایجاد شده در کشور در زمینه ساخت سیستم¬های سیار فرآوری باعث جلوگیری از واردات این تجهیز ، کاهش ارزبری  و کاهش قیمت تمام شده و موجب کاهش هزینه های سرمایه گذاری مورد نیاز خواهد شد.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220