اخبار برگزیده

مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران دانش فنی در حوزه عناصر استراتژیک را به نام خود ثبت کرد

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد ، متخصصان این مرکز موفق به استحصال اقتصادی پنتااکسید وانادیم، آهن اسفنجی و کنسانتره تیتانیم از محصول تیتانومگنتیت کهنوج شدند.


به گزارش روابط عمومی مرکز یاد شده، کشور ما با دارابودن ذخایر متعدد آهن و تیتان وانادیم دار، قابلیت های بالایی جهت تولید پنتااکسید وانادیم که یک ترکیب با ارزش و استراتژیک میباشد را دارد. این در حالی است که تاکنون در بهره برداری از این ذخایر و استحصال وانادیم به عنوان محصول جانبی هیچگونه فعالیت عملیاتی منجر به تولید فلز صورت نگرفته است و بیشترین اهمیت وانادیم در صنعت فولادسازی است که به آهن اضافه میشود. تأثیر افزایش وانادیم، بهبود سختی و مقاومت در برابر سایش می باشد. دومین عرصه وسیع استفاده از وانادیم در آلیاژهای غیرآهنی خصوصاً آلیاژهای تیتانیم وانادیم دار و سوپر آلیاژهای پایه نیکل برای صنایع هوا فضا میباشد. یکی دیگر از کاربردهای وانادیم، کابرد کاتالیستی وانادیم میباشد که جایگاهی ویژه در صنایع شیمیایی به خود اختصاص داده است.
هاشم پور در ادامه گفت : استحصال پنتااکسید وانادیم، آهن اسفنجی و کنسانتره تیتانیم از محصول تیتانومگنتیت کهنوج با موفقیت در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران به اتمام رسید که منجر به ثبت اختراع شد.
وی اظهار داشت ، درپروژه مذکور، بعد از نمونه برداری از دپوهای محصول تیتانومگنتیت کهنوج مطالعات جامع در مقیاس آزمایشگاهی و همچنین مطالعات نیمه صنعتی برای اولین بار در کشور بر روی این نمونه معرف انجام گردید و بر اساس مطالعات انجام شده ثبت اختراع شد .
سرپرست مرکز در خصوص روند کار افزود : تمامی بخش های هیدرومتالورژیکی مربوط به استحصال وانادیم نظیر تشویه، لیچینگ، استخراج حلالی، استریپینگ بهینه سازی شده و در نهایت کیک قرمز وانادیم با محتوای عیار V2O5 برابر با 85 درصد و بازیابی کلی 86 درصد حاصل شده است. همچنین جداسازی آهن و تیتانیم موجود در پسماند فرآیند لیچینگ در شرایط بهینه شده احیا و جدایش مغناطیسی شدت پایین انجام گرفته است که منجر به تولید آهن اسفنجی با عیار 87 درصد و بازیابی کلی حدود 92 درصد، کنسانتره تیتانیم با عیار 25 درصد TiO2 و بازیابی کلی 70 درصدشده است.

photo 2023 09 27 14 05 48

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220