اخبار برگزیده

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مرجع اندازه گیری پلی کلرو بی فنیل ها (PCBs) در روغن

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به عنوان تنها مرجع اندازه گیری PCBs در روغن، یکی از پارامترهایی است که در ایران، تنها در آزمایشگاه محیط زیست آن با استفاده از روش های استاندارد و دستگاههای جدید انجام می شود.

 

دکتر عادل قربانی کارشناس آزمایشگاه محیط زيست مرکز یادشده،  افزود: این آزمایشگاه مجوزهای سازمان محیط زیست و ISO 17025 را نیز دارا می باشد.

وی یاداور شد: از سال 1388 تاکنون پروژه های متعددی برای نمونه برداری و اندازه گیری میزان PCBs در ماتریس های مختلف در آزمایشگاه محیط زیست انجام شده که برخی از آنها عبارتند از :

- اندازه گیری PCBs در آب و خاک و بافت موجودات زنده سواحل دریای خزر و خلیج فارس، نمونه برداري و بررسي آلودگي تركيبات PCBs در روغن هاي ترانسفورماتورهاي سازمان بنادر و دريانوردي (بنادر کل کشور) ، شركت برق منطقه اي تهران در استانهاي تهران، قم و البرز (در سال 1391 تمامی پستهای برق، نيروگاههای این شرکت در حدود 1600 نمونه) ، شرکت نفت و گاز گچساران (در سال 1392 کلیه ترانسفورماتورها) ، انبار شرکت برق منطقه ای آذربایجان (سال 1401، حدود 650 نمونه ترانسفورماتور و بشکه) و بشكه های روغن عايقي ترانسفورماتور برگشتي موجود در انبارهای شرکت برق منطقه ای تهران در طول چند سال متوالی را می توان نام برد.

به گفته وی،  این ترکیبات به عنوان سیالات دی الکتریک در خازنها و ترانسفورماتورها، سیالات هیدرولیک در معدنکاری، سیالات انتقال گرما و پمپ خلا و همچنین تاخیردهنده‌های اشتعال، نرم کننده‌های سیمان، چسبها، عوامل ریخته گری، روغن‌های روان کننده و برش دهی و در مرکب چاپ به کار برده می شوند.

قربانی افزود: این مواد در اکثر مناطق کشور وجود دارند و باید آلودگی آنها بررسی شود که می توانند با نفوذ به خاک و آبهای زیرزمینی و ... بطور مستقیم سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

وی خاطرنشان ساخت: تحقیقات نشان داده‌اند که ‍‍PCBs منجر به یکسری اثرات سرطانی و غیر سرطانی می‌شوند که اثرات غیر سرطانی شامل اثرات بر سیستم ایمنی‏، سیستم تولید مثلی، سیستم عصبی و سیستم غدد درون ریز و دیگر اثرات می‌شود. پژوهشگران بر این اعتقادند که امکان اختلالات تناسلی در مردان بر اثر تماس با PCBs به علت افزایش هورمونهای زنانه یا ترکیباتی از آنها می‌باشد.

قربانی گفت: بررسی ها نشان می دهد  در ايران در فروردين 1390 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی زیست محیطی ترکیبات حاوی و یا آلوده به بی‌فنیل‌های پلی کلره در شورايعالي محيط زيست به تصويب دولت رسيد و ابلاغ گرديد. ولی بسیاری از استانهای کشور در خصوص ردیابی آلاینده ها و امحای آنها، پیگیری خاصی انجام نداده اند.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220