اخبار برگزیده

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی تنها مرجع اندازه گیری پلی کلرو بی فنیل ها در روغن

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: امروز این مرکز به عنوان تنها مرجع اندازه گیری پلی کلروبی فنیل ها(PCBs ) در روغن ترانس محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، دکتر مرتضی هاشم‌پور افزود: اندازه گیری PCBs در روغن، یکی از پارامترهای است که در ایران، تنها در آزمایشگاه محیط زیست این مرکز با استفاده از روش های استاندارد و دستگاههای جدید انجام می شود.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مجوزهای سازمان محیط زیست و ISO 17025 را نیز داراست.

وی یاداور شد: پروژه های متعددی از سال 1388 تاکنون برای نمونه برداری و اندازه گیری میزان PCBs در ماتریس های مختلف در آزمایشگاه محیط زیست انجام شده که برخی از آنها عبارتند از :اندازه گیری PCBs در آب و خاک و بافت موجودات زنده سواحل دریای خزر و خلیج فارس، نمونه برداري و بررسي آلودگي تركيبات PCBs در روغن هاي ترانسفورماتورهاي سازمان بنادر و دريانوردي (بنادر کل کشور) است.

همچنین شركت برق منطقه اي تهران در استانهاي تهران، قم و البرز (در سال 1391 تمامی پستهای برق، نيروگاههای این شرکت در حدود 1600 نمونه) ، شرکت نفت و گاز گچساران (در سال 1392 کلیه ترانسفورماتورها) ، انبار شرکت برق منطقه ای آذربایجان (سال 1401، حدود 650 نمونه ترانسفورماتور و بشکه) و بشكه های روغن عايقي ترانسفورماتور برگشتي موجود در انبارهای شرکت برق منطقه ای تهران در طول چند سال متوالی تا کنون انجام شد.

علاوه بر این آنالیز PCB در نمونه های ارسالی برق منطقه ای استان های گیلان، مازندران ، فارس ،زنجان و مشهد، آنالیز نمونه های شرکت توزیع نیروی برق مشهد، چهارمحال و بختیاری و..  نیز در سال 1402در حال انجام است .

آز مایشگاه های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در نهمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، رتبه دوم را در جمع ۲۰ آزمایشگاه برتر به خود اختصاص داد.

هاشم پور اضافه کرد: این ترکیبات به عنوان سیالات دی الکتریک در خازنها و ترانسفورماتورها، سیالات هیدرولیک در معدنکاری، سیالات انتقال گرما و پمپ خلا و همچنین تاخیردهنده‌های اشتعال، نرم کننده‌های سیمان، چسب ها، عوامل ریخته گری، روغن‌های روان کننده و برش دهی و در مرکب چاپ به کار برده می شوند.

به گفته وی، این مواد در اکثر مناطق کشور وجود دارند و باید آلودگی آنها بررسی شود که می توانند با نفوذ به خاک و آبهای زیرزمینی و ... بطور مستقیم سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: در ايران در فروردين 1390 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی زیست محیطی ترکیبات حاوی و یا آلوده به بی‌فنیل‌های پلی کلره در شورايعالي محيط زيست به تصويب دولت رسيد و ابلاغ گرديد، اما بسیاری از استانهای کشور در خصوص ردیابی آلاینده ها و امحای آنها، پیگیری خاصی را انجام نداده اند.

photo 2023 11 14 09 54 03

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220