اخبار برگزیده

به مناسبت هفته پژوهش در چهارمین پیش رویداد اینوماین ۴ مطرح شد

به مناسبت هفته پژوهش در چهارمین پیش رویداد اینوماین ۴ مطرح شد

فرش قرمز مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی پیش روی نوآوران/ مسابقه چالش و ایده برای تکنسین‌ها و فنی ها در اینوماین/ پیش شرط‌های تربیت نیروی انسانی متخصص در معدن

چهارمین پیش رویداد اینوماین 4 با هدف ارائه توانمندی نوآوران و دعوت از ایده‌پردازان عرصه فرآوری با همت مرکز نوآوری ایمینو و به میزبانی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد.

به گزارش شبکه ایمینو، چهارمین پیش رویداد جشنواره اینوماین ۴ همزمان با هفته پژوهش و فناوری از سوی مرکز نوآوری ایمینو و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در راستای هدف بلوغ نوآوری و ایده‌پردازی، آشنایی با چالش های صنعت برگزار شد.

pazhohesh1 min

در ابتدای پیش رویداد، مرتضی هاشم پور، رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به اهمیت پژوهش و نقش پژوهشگران در عرصه صنعت معدنکاری اظهار کرد: امروزه در دانشگاه‌ها نسل جدید به دنبال مساله یابی و حل مساله است که این رویکرد ارزشمند است و صنعت باید از این جریان استقبال کند. مجموعه اقدامات سازماندهی شده، هدفمند، روش‌مند و نظام مند را پژوهش می‌گویند و تفاوت آموزش و پژوهش در خروجی هاست که ثمره آموزش یادگیری و در پروژهش حل مساله است.

او با تاکید بر اینکه هدفگذاری در پژوهش توسعه آفرین است، افزود: ما در دانشگاه کمتر شاهد حل مساله هستیم. اولویت نسل جدید کشور ما حل مساله نیست. در حالی که امروزه در دنیا، حل مساله محور کانونی جامعه دانشگاهیست. شاید این از نبود انگیزه و نبود سیاست‌های تشویقی برای نسل جدید است که این خلا را باید صنعت برطرف کند.

هاشم‌پور با تاکید بر تقویت بخش معدن در اقتصاد ملی عنوان کرد: سهم ما در اقتصاد ملی با توسعه پژوهش‌های کاربردی افزایش می‌یابد زیرا راهکارهای نوآورانه حاصل پژوهش‌هاست. امروز و این هفته بهانه ای شد تا ضمن تبریک و تقدیر از پژوهشگران و محققان، در جریان توانمدی‌های استارتاپ‌های عرصه فرآوری باشیم که ایمینو آنها را شناسایی کرده و با همرسانی به ما متصل کرده است. استارتاپ هایی که محور فعالیت آنها، مبتنی بر اهداف مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بوده است.

او افزود: جشنواره اینوماین فرصت خوبی برای ایده پردازی و حمایت از نوآوران است. با توجه به اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی کشور قرار است به زودی تبدیل به مرجع تحقیق و توسعه معادن کشور شود، همچنان تمام قد از ایده‌های نو استقبال می‌کنیم. با تبدیل شدن مرکز تحقیقات به مرجع تحقیقات، استراتژی‌مان رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه درصدد هستیم به اقتصاد ملی و افزایش نقش معدن در اقتصاد کمک کنیم.

 

مسابقه چالش و ایده برای تکنسین‌ها و فنی ها در اینوماین ۴

pazhohesh2 min

مجید وفایی فرد مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) در ادامه این رویداد با اشاره به کاربردی بودن پژوهش در صنعت مطرح کرد:  پیش رویداد چهارم جشنواره اینوماین را در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار کردیم تا نوآوران عرصه فرآوری در جریان چالش‌ها و فرصت‌ها قرار بگیرند و از سویی توانمندی‌هایشان به صنعت منتقل شود.

او افزود: ما توانستیم با برگزاری سلسله‌ رویدادهایی تحت عنوان دایان، همرسانی خوبی برای توانمندی استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان ها داشته باشیم.  در جشنواره اینوماین محورهای فناورانه تعیین شده اقتصاد چرخشی معدن، معدنکاری، اقتصاد و بهره وری سبز، انرژی های پاک، فناوری ها و یا روش های نوین اکتشاف، فناوری های نوین بهره برداری و استخراج، فناوری های نوین فراوری مواد معدنی، فناوری‌های نوین در بومی سازی، فناوری های نوین در عارضه یابی، فناوری های نوین در حوزه صنعت نسل 4 معدن، بکارگیری فناوری ها و تجهیزات نوین است. 

او ادامه داد: توضیحات محورها و چرایی محورهای نوآورانه و فناورانه چهارمین جشنواره بر روی سامانه اینوماین قرار گرفته و ایده پردازان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر این توضیحات را مطالعه کنند. مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به عنوان مرجعی که داده‌های جامع و خوبی دارد، می تواند ما را در شناسایی ایده پردازان و طرح‌های نو در زنجیره فرآوری ما را یاری کند.

وفایی فرد با تشریح نحوه شناسایی و جذب ایده گفت: ما در خلال برنامه‌های اینوماین، مسابقه چالش و ایده را تعریف کردیم که بیشتر ویژه تکنسین ها و نیروی کار فنی مجتمع‌های معدنی و صنعتی است‌.

تلاشمان این است که انگیزه در نسل جدید کشور را برای ایده‌پردازی تقویت کنیم، در این راستا با انجمن‌های مهندسی معدن دانشگاه‌های معتبر کشور ارتباط داریم و محورهای این جشنواره را اطلاع رسانی کردیم.

او در ادامه عنوان کرد: ما در زمینه ارتقای بلوغ فناوری شرکت‌های نوپا خدماتی در ایمینو تعریف کردیم و تمرکزمان این است که شرکت‌های نوآور را به بازار وصل کنیم.

 

پیش شرط‌های تربیت نیروی انسانی متخصص

در ادامه این رویداد، مکملی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران به چالش نیروی انسانی در بخش معدن و صنایع معدنی پرداخت و عنوان کرد: نبود نیروی انسانی متخصص به شدت موضوع مهمی در صنعت است. در تحقق اهداف طرح های جامع زنجیره تولید مواد معدنی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و ... باید نگاه‌ها مبتنی بر توسعه پایدار باشد.

pazhohesh3 min

 

 

او ادامه داد: بدون توسعه پایدار نمی توان از ذخایر معادن کشور به درستی بهره‌مند شد و بدون نگرانی از آینده و دارایی‌های نسل ‌های بعد نمی‌توان معدنکاری کرد. در سال‌های اخیر حلقه واسطه بین دانشگاه و صنعت گم شده و با ظهور شرکت های دانش بنیان این پل ارتباطی باید بیشتر تقویت شود. الان به غیر از رشته علوم مهندسی کامپیوتر در دانشگاه تهران، باقی رشته ها از مباحثی مانند کلان داده‌ها و ... آگاهی ندارند همینطور مباحث زیست محیطی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود در حالی که این محورها باید آموزش داده شود تا نسل جدید برای صنعت تربیت شود.

این استاد دانشگاه ابراز نگرانی کرد: با افزایش مهاجرت‌های فارغ‌التحصیلان، نیروی متخصصی که نیازهای صنایع را برطرف کند، نیست و بخش معدن و صنایع معدنی باید با حضور در دانشگاه‌ها، زمینه ورود نسل جدید را فراهم کند تا با آموزش و حمایت های لازم نیروی انسانی متخصص تربیت شود.

۶در این پیش‌رویداد استارتاپ‌های عرصه فرآوری با حضور مدیران و متخصصان توانمدی‌های خود را ارائه کردند و از محققان و پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران قدردانی شد.

بنا بر این گزارش، جشنواره اینوماین (ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی) به رسم هر ساله در راستای شناسایی نوآوران فناور بخش معدن و صنایع معدنی، فرصت‌سازی برای صاحبان ایده‌های معدنی و صنایع معدنی، تجاری‌سازی ایده ‌های برتر، حل مسائل ملی مبتنی بر اندیشه ایرانی، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور، توسعه فضای تعامل، همفکری و خلاقیت برگزار می شود.

مخاطبان جشنواره ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی اینوماین از سه گروه دانشگاهیان، فعالان صنعت و شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می‌شوند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این جشنواره زمستان سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ارسال ایده های نوآورانه تا پایان آذرماه سال جاری است.

 ایده پردازان می‌توانند ایده‌های خود را طرح ها و ایده های پیشنهادی خود را در نشانی www.inomine.ir ثبت کنند.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220