اخبار برگزیده

رسالت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، حل مسائل تخصصی در حوزه معدن و صنايع معدنی با هدف دستيابي به كيفيت و ارتقای بهبود فناوری می باشد.

در عصر حاضر سازمان ها در محیطی رقابتی و پیچیده فعالیت می نمایند. بدیهی است در چنین شرایطی مشکلات و مسائل پیش روی یک سازمان به طور مداوم در حال تغییر می باشد، چرا که محیط پیرامون آنها پیوسته در حال تغییر است. لذا یکی از وظایف کلیدی یک مدیر آن است تا مسائل و مشکلات پیش روی سازمان را مدیریت نموده و با توجه به شرایط موجود، بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

تفکر و شیوه سیستم های پویا Dynamic System نوعی روش شناسی برای تعیین چهارچوب، فهم، درک و بحث درباره بعضی موضوعات و مسائل پیچیده مدیریتی است. بنابراین سیستم های پویا که یک جنبه از نظریه سیستم ها محسوب می شود، می تواند به عنوان روشی برای فهم رفتار پویا و مستمر سیستم های پیچیده و استفاده از مدلهای شبیه سازی با رویکرد تبیین رفتار واقعی پدیده در عالم واقع بکار رود و از این جهت به حل بسیاری از موضوعات و مسائل مدیریتی کمک شایانی نماید.

سیستم های پویا، مساله گرا Problem Oriented بوده و بر خلاف تفکر سیستمی که به دنبال شناسایی فرآیندها، اجزا و عناصرو روابط آنها می باشد، با هدف خط مشی گذاری، تحقق بهپویی و تبدیل به سازمان یادگیرنده و رویکرد حل مساله در سازمان ها می باشد. ما در مرکز به دنبال این مطلب هستیم که با بررسی و تحلیل داده ها و دریافت های فنی و معدنی، علاوه بر تبیین مبانی نظری مدل و تشریح مفاهیم اساسی آن، به استفاده از رویکرد حل مسائل در سیستم های پیچیده حوزه معدن و صنایع مدنی پرداخته، سپس فرآیند مدلسازی این روش شناسی را تشریح نماییم.

این مرکز با بهره گیری از دانش فنی بالا، کارشناسان متخصص و ممتاز، تجهیزات بروز و پیشرفته بین المللی و نیز احترام به نظر و خواسته ذینفعان خود در پیشبرد اهداف و استراتژی های معدن و صنایع معدنی، پشتوانه بالقوه و بالفعل مطمئنی برای حل مسائل و مشکلات معدن و فرآوری مواد معدنی بوده و در جهت جلوگیری از عوامل بازدارنده عملکرد شامل اتلاف منابع، نوسانات و عدم انعطاف پذیری با استفاده رویکرد حل مساله Problem solving methods و با تعدیل دروندادهای کسب و کار همچون فرآیندها، کارکنان، مواد و اطلاعات و سنجش بروندادهای شاخص عملکردی همچون کیفیت، هزینه و زمان و استفاده از رویکردهای حل مساله برای شناسایی، عارضه یابی مشکلات کارخانجات وحل و بهبود مسائل صنعت معدن و صنایع معدنی گام  بر می دارد.

مساله چیست؟ این سوال ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مساله تفاوت بین وضعیت موجود (واقعی) و وضعیت مطلوب (ایده‌آل) است. (فاصله بین آنچه هست و آنچه باید باشد). مسأله عبارت است از تحقق وضعیت مطلوب. وضعیت مطلوب در واقع هدفی است که ما می خواهیم محقق شود پس به بیان ساده تر مسأله، تحقق هدف است.

اگر به مساله به عنوان فرصتی برای بهبود نگریسته شود، آنگاه هر مساله در دستان خود هدیه‌ای دارد که آن را به عنوان فرصت به شما عرضه می‌کند. افراد و سازمان‌هایی که با این رویکرد به مساله می‌نگرند، می‌توانند از مسائل، فرصت‌هایی برای بهبود و نوآوری ایجاد کنند و دنیای جدیدی را پیش روی سازمان خود بیافرینند. اين يك هنر است كه از  مسائل به عنوان فرصتی برای بهبود در آینده بهره ببریم.

این مرکز توانایی دارد که با جمع کردن گروهی از افراد متخصص دور هم برای تحلیل یک وضعیت، تعریف یک مساله حقیقی، مشخص کردن علت‌های آن، در نظر گرفتن همه راه‌ حل‌های ممکن برای رفع علت‌ها، ارزیابی هر یک از راه‌حل‌ها و در نهایت انتخاب بهترین آنها بر اساس اهداف، مشکلی از مشکلات متعدد حوزه معدن و صنایع معدنی را مرتفع سازد.

از مهمترین راهکارهای غلط حل مساله که متاسفانه مابین مدیران رایج شده است می توان به کاهش تمام هزینه ها بدون توجه به اثر گذاری آن، برگزاری جلسات متعدد بدون خروجی، ساخت و سازهای غیر مرتبط، تغییرات مدام ساختار سازمانی، پاداش های بی موقع و بی هدف و انتظار معجزه اشاره نمود.

اما راه حل صحیح حل مساله شامل تشخیص مساله (درد سازمان کجاست)، تعریف مساله (تشکیل تیم کاری، شناسایی مساله و جمع آوری و تحلیل داده ها و انداختن مسائل درProblem Pool )، ابتکار و خلاقیت (بررسی و کشف راه حل ها با استفاده از ابزارهای هفت گانه کیفیت)، تصمیم گیری (انتخاب یک راه حل با ریسک بیشتر و با Effect و Effort موثرتر) و اجرا (پیاده سازی راه حل و حفظ آن) می باشد.

ما در مرکز در تلاشیم با تمرکز بر روی اولویت بندی مسائل، یک رویکرد کلی برای به حداکثر رساندن سود و رسیدن به بهبود، ایجاد کنیم که این موضوع بسته به نیازها و شرایط مساله و سازمان درخواست کننده آن متفاوت می باشد. در انجام این کار، از خود سوالات کلیدی چرا، چطور و چه چیز را پرسیده و با رویکرد ذیل اقدام می کنیم: شروع باWhy : چرا باید این مساله را حل کنم؟ تا جواب Why را نگرفتیم به سراغ  How (چطور بهبود دهم؟) و What (چه چیزی را باید بهبود دهم؟) نمی رویم.

نشانی :
کیلومتر9 اتوبان کرج قزوین-جنب کارخانه سوپا-انتهای بلوار کاوش-شهرک تحقیقاتی کاوش-مرکز تحقیقاتی فرآوری مواد معدنی ایران

کد پستی: 3365166534
تلفن: 32106000-۰۲۶
تلفن: ۷۶-۳۴۷۶۲۲۷۳-۰۲۶
نمابر: ۳۴۷۶۲۲۷۲-۰۲۶

جهت انجام خدمات تخصصی و آزمایشگاهی درخواست کتبی خود را به این آدرس ایمیل کنید
customer @ imprc.ir

شماره ارتباط با مشتری:219-213

شماره مسئول و مشاور بازرگانی:220